Mijn standpunt over lokale economie

Lokale economie vormt de draaischijf van onze gemeenschap. Doordat een aantal mensen ondernemen, is er handel en werkgelegenheid zodat de samenleving kan functioneren.

Lokale handel is een belangrijke basis voor een bruisend sociaal en verenigingsleven. Berlaar heeft een aantrekkelijke handelskern met een flexibel aanbod op maat van de gemeente zonder grootschalige handel die de leefbaarheid van de kernen verzwakt of extra belast. Het ruime aanbod van ambachtslui en dienstverlenende bedrijven maakt ook deel uit van de lokale economie.

Diverse maatregelen kunnen de lokale economie optimaal ondersteunen

• De kleinhandel versterken voor wie in de gemeente woont of ze bezoekt en op die manier de koopbinding en de koopattractie verhogen.

• Een winkelkern met een eigen karakter en een uniek aanbod, waar inwoners graag hun inkopen doen en waar toeristen, recreanten en cultuurliefhebbers ook klanten zijn.
• Diverse acties die de ondernemer ondersteunen of de plaatselijke economie aanzwengelen.
• De aankopen van de gemeente maximaal binnen de gemeente bij de plaatselijke handelaars organiseren

Een goede en duidelijke omkadering geeft meer zekerheden voor diegenen die willen investeren en ondernemen. Een overlegplatform tussen gemeente en ondernemers zou een meerwaarde zijn. Nu gebeurt dat reeds binnen de handelaarsvereniging ZOB/UNIZO. Een beter uitgewerkte gemeentelijke dienst voor lokale economie zou deze werking nog verstevigen.

Organisaties zoals de wekelijkse markt, de avondmarkt ,de kerstmarkt en de kermissen moeten een “feest” zijn voor iedereen. Maximale participatie en minimale hinder voor alle actoren is hier aangewezen.

Parkeren in de handelskern levert soms problemen op. Buiten de kortparkeerzones die er reeds zijn en die hun diensten al bewezen hebben, pleit ik voor het invoeren van een blauwe zone (2 uur) binnen het winkelkerngebied. Dat geeft meer mensen de kans om een korte periode te parkeren en hun boodschappen te doen. Langparkeerders moeten hun voertuig dan mogelijk iets verder parkeren.

Wanneer de heraanleg van de dorpskern een vermindering van het aantal parkeerplaatsen met zich meebrengt, moeten die gecompenseerd worden door bijkomende plaatsen in de dichte omgeving (bv. parking nieuw gemeentehuis).

Indien er wegen moeten worden afgesloten voor korte of langere periodes, is het belangrijk dat de toevallige bezoeker of leverancier duidelijk te zien krijgt wie langs waar bereikbaar is. De ‘onbereikbaarheid’ moet daarnaast tot een strikt minimum worden beperkt. Dat vermijdt veel frustratie en wrevel.

Voor de Berlaarse ambachtslui en dienstenbedrijven dienen we te zorgen voor voldoende mogelijkheden om hun bedrijfsvestigingen te kunnen ontwikkelen volgens hun behoefte. Het nieuw te ontginnen bedrijventerrein “de hutten” zal hier een belangrijke rol in spelen. We dien

De Berlaarse ambachtslui en dienstenbedrijven moeten voldoende mogelijkheden krijgen om hun bedrijfsvestigingen te ontwikkelen volgens hun behoefte. Het nieuw te ontginnen bedrijventerrein ‘De Hutten’ zal hierin een belangrijke rol spelen. Alle plaatselijke ondernemers die zich daar wensen te vestigen, moeten ook die mogelijkheid krijgen.

Als voorzitter van de plaatselijke handelaarsvereniging ZOB vzw en van de lokale UNIZO-afdeling tracht ik samen met een aantal enthousiaste vrijwillige collega-ondernemers de belangen van alle ondernemers te verdedigen.